ACTIVE METHODOLOGIES IN PHYSICS TEACHING IN UNIROVUMA – MOZAMBIQUE

STUDENTS' PERSPECTIVES

Authors

Keywords:

Physics teaching, Teaching-learning process, Active methodologies

Abstract

Distance education has gained prominence at all levels of education in Mozambique, requiring changes in the way of teaching and learning. As a didactic alternative for the teaching of Physics, the application of active methodologies and the use of virtual laboratories and information and communication technologies are suggested. Therefore, the descriptive research was carried out and a questionnaire was applied to 38 students of the Physics course at UniRovuma – Montepuez to describe the importance of active methodologies in the teaching of Physics. It was found that the students of the Physics course at UniRovuma prefer practical and applied classes and tutors apply the active methodologies associated with virtual tools that help students to participate in the discussion forums and to carry out practical and collaborative activities. It is concluded that applying active methodologies in teaching, there are changes in the roles of students and tutors, facilitating the teaching-learning process.

Author Biographies

António Gonçalves Fortes, Universidade Rovuma

Doutorando em Geociências, Mestre em Engenharia Geológica, Licenciado em Ensino de Física, Professor, Faculdade de Ciências Naturais, Matemática e Estatística, Universidade Rovuma, Nampula – Moçambique

Hermen Hermenegildo Aurélio Beirão, Escola Secundária Geral de Maparra - Nampula

Licenciado em Ensino de Física com habilitação em Supervisão Educacional, Professor, Escola Secundária Geral de Maparra, Nampula – Moçambique

Baltazar Raimundo, Universidade Rovuma

Mestrando em Engenharia e Gestão de Energias, Licenciado em Ensino de Física, Professor, Faculdade de Ciências Naturais, Matemática e Estatística, Universidade Rovuma, Montepuez – Moçambique

Momade Jaime Chau, Universidade Rovuma

Mestrando em Educação/Ensino de Ciências Naturais, Licenciado em Ensino de Física, Professor e diretor do Curso de Física, Faculdade de Ciências Naturais, Matemática e Estatística, Universidade Rovuma, Nampula – Moçambique

References

BONADIMAN, H.; NONENMACHER, S. E. B. O gostar e o aprender no ensino de Física: uma proposta metodológica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 24, n. 2, p. 194–223, 2007.

CHINAGLIA, E. DE F.; SANTOS, R. B. B. Metodologia ativa de aprendizagem para física básica em cursos de engenharia. XLIII Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia. Anais...Mauá - SP: COBENGE2015, 2015

COSTA, G. DE A.; OLIVEIRA, I. C. G.; ALTHOFF, M. C.; AMARAL, V.;FARIAS, G. F. Metodologia Ativa na Educação a Distância: competências do tutor. In: SPANHOL, F. J.; FARIAS, G. F. DE; SOUZA, M. V. DE (Eds.). EAD, PBL e o Desafio da Educação em Rede: Metodologias Ativas e outras Práticas na Formação do Educador Coinvestigador. 4. ed. São Paulo-SP: Blucher Open Acess, 2018. p. 165–178.

FERNANDES, R. I.; LUZ, R. A. B. M.; POYOR, R. M. B.; BRITO, G. S.; KNOLL, A. C. G. Metodologias ativas aplicadas no Ensino de Física para o Ensino Médio. Revista Tecnologias na Educação, v. 24, n. 10, p. 1–10, 2018.

GOMES, É. C.; CASTRO, W. DA S.; ROCHA, A. S. O ensino de física interativo: blog, ferramenta de aprendizagem do século XXI. Experiências em Ensino de Ciências, v. 13, n. 1, p. 154–162, 2018.

HENRIQUES, RI. Raça e gênero nos sistemas de ensino: os limites das políticas universalistas na educação. Brasilia, DF: UNESCO, 2002.

LOVATO, F. L.; MICHELOTTI, A.; SILVA, C. B.; LORETTO, E. L. C. Metodologias ativas de aprendizagem: Uma breve revisão. Acta Scientiae, v. 20, n. 2, p. 154–171, 2018.

LUCKESI, C. C. Educação e sociedade. In: Filosofia da educação. 14. ed. São Paulo-SP: Cortez Editora, 1999. p. 37–51.

MANJATE, J. Poucas mulheres no ensino superior. Notícias Online, p. 2–4, 18 ago. 2018.

MCTESTP. Estudantes matriculados, graduados e ingressos segundo a área científica Ensino Superior. Maputo: Ministério da Ciência e Tecnologia, Ensino Superior e Tecnico-Profissional, 2017.

MOÇAMBIQUE. Lei no 4/83. Lei do Sistema Nacional de Educação, Maputo: Assembleia da Rapública de Moçambique, 1983.

MOÇAMBIQUE. Lei n.o 18/2018, de 28 de dezembro. Lei sobre o Sistema Nacional de Educação, Maputo: Assembleia da Rapública de Moçambique, 2018.

MOMBASSA, A. Z. B.; ARRUDA, E. P. História da Educação a Distância em Moçambique: perspectivas atuais e as contribuições do Brasil. Praxis Educativa, v. 13, n. 3, p. 643–660, 2018.

MORAN, J. Metodologias ativas e modelos híbridos na educação. In: YAEGASHI, S. F. R. (Ed.). Novas Tecnologias Digitais: Reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. 1. ed. Curitiba - PR: Editora CRV, 2017. p. 25–35.

RODRIGUES, K. G.; LEMOS, G. A. DE. Metodologias ativas em educação digital: Possibilidades didáticas inovadoras na modalidade EAD. Ensaios Pedagógicos, v. 3, p. 29–36, 2019.

RÜCKL, B. DE F. N.; VOSGERAU, D. S. R. Perspectivas da aprendizagem ativa no Ensino Fundamental: uma revisão sistemática. XII Congresso Nacional de Educação. Anais...Curitiba - PR: EDUCERE, 2017.

SILVA, L. DE Q. DA; FOSSATTI, P.; JUNG, H. S. Metodologias ativas: a Google for Education como ferramenta discursiva para o ensino e aprendizagem. Revista Científica de Educação a Distância, v. 10, n. 18, p. 1–26, 2018.

SILVA, M. A. Da; DOMINGOS, M. F. N.; BIZARRIA, F. P. A.; ALMEIDA, Y. A.; GOMES, M. L. S. Educação à distância em países lusófonos: o caso do Brasil, de Moçambique e de Cabo Verde. Revista de Educação, Ciência e Cultura, v. 19, n. 1, p. 35–49, 2014.

TEIXEIRA, K. L. Aprendizagem baseada em projetos: estratégias para promover a aprendizagem significativa. In: FOFONCA, E. et al. (Eds.). Metodologias pedagógicas inovadoras: contextos da educação básica e da educação superior. 2. ed. Curitiba - PR: Editora IFPR, 2018. p. 47–56.

WELTMAN, D. A comparision of traditional and active learning methods: an empirical investigation utilizing a linear mixed model. PhD Thesis in Philophy. The University of Texas at Arlington, 2007.

Published

2022-09-13

How to Cite

Fortes, A. G., Beirão, H. H. A., Raimundo, B., & Chau, M. J. (2022). ACTIVE METHODOLOGIES IN PHYSICS TEACHING IN UNIROVUMA – MOZAMBIQUE: STUDENTS’ PERSPECTIVES. Ensaios Pedagógicos, 5(2), p.1–16. Retrieved from https://ensaiospedagogicos.ufscar.br/index.php/ENP/article/view/244