THE INDISSOCIATABILITY BETWEEN SCIENCE, EPISTEMOLOGY AND EDUCATIONAL RESEARCH

Autores

DOI:

https://doi.org/10.14244/enp.v2i1.69

Palavras-chave:

Science. Epistemology. Educational research. Unity. Diversity.

Resumo

This work investigates the inseparable connections between science, epistemology and educational research, once the production of knowledge happens through the unveiling of man, and his own historical production.  So, the educational research involves the education phenomenon as an object in construction which, besides the scientific and epistemological contributions, assembles the idea of the unity in the diversity. This article explains this connection and the need of understanding it as a totality in the scientific savoir-faire.

Biografia do Autor

Paulo Gomes Lima, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar/Sorocaba

Docente do PPGED da UFSCar/Sorocaba.

Referências

ABBAGNANO, N.; VISALBERGHI, A. História de la pedagogía. México: Fondo de Cultura Económica, 1995.

ABIB, J.A.D. Epistemologia, transdisciplinaridade e método. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Vol. 12, n. 3, p. 219-239, set-dez, 1996. Disponível em: https://revistaptp.unb.br/index.php/ptp/article/view/1995. Acesso em 09 jun. 2018.

AZANHA, J.M.P. Uma idéia de pesquisa educacional. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1992.

BACHELARD, G. A epistemologia. Lisboa: Edições 70, 1990.

BLANCHÉ, R. A epistemologia. Lisboa: Editorial Presença, 1975.

BUNGE, M. Ciência e desenvolvimento. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1980a.

BUNGE, M. Epistemologia: curso de atualização. São Paulo: T. A. Queiroz: Editora da Universidade de São Paulo, 1980b.

CHALMERS, A. F. O que é ciência, afinal ?. 1ª ed. São Paulo: Brasiliense, 1993.

CHARLES, C. M. Introduction to educational research. New York: Longman, 1988.

CHARLES, C. M. A fabricação da ciência. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1994.

CHRÉTIEN, C. A ciência em ação: mitos e limites. Campinas, SP: Papirus, 1994.

CONANT, J. Ciência e senso comum. São Paulo: Clássico-Científica, 1958.

DARTIGUES, A. O que é a fenomenologia ? . 3. Ed. São Paulo: Moraes, 1992.

DEMO, P. Pesquisa e construção de conhecimento: metodologia científica no caminho de Habermas. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1994.

DEMO, P. Pesquisa: princípio científico e educativo. 6 ed. São Paulo: Cortez, 1999.

DUROZOI, G.; ROUSSEL, A. Dicionário de filosofia. Campinas, SP: Papirus, 1993.

FERNANDES, F. (org.). Marx & Engels: história. São Paulo: Ática, 1989.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 4. Ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Lisboa: Portugália, 1966.

GOUVEIA, A. J. A pesquisa educacional no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 1,p.1-47, jul. 1971.

GOUVEIA, A. J. Pesquisa em educação no Brasil: de 1970 pra cá. Cadernos de Pesquisa, n. 19, p. 75-78, dez.1976

GRAMSCI, A. Concepção dialética da história. 3ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

HABERMAS, J. Teoria analítica da ciência e dialética/Conhecimento e interesse. In Textos escolhidos, Col. Os pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1975, p. 267-333.

HABERMAS, J. Conhecimento e interesse. Rio de Janeiro: Zahar, 1982.

JAPIASSU, H. Introdução ao pensamento epistemológico. 2ª ed. revista e ampliada. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977.

KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

KOPNIN, P. V. Fundamentos lógicos da ciência. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1972.

KREMER-MARIETTI, A. Introdução ao pensamento de Michel foucault. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1977.

KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1978.

LIMA, P. G. Tendências paradigmáticas na pesquisa educacional. Dissertação (Mestrado em Educação). Campinas/SP: Universidade Estadual de Campinas, 2001. 306f.

LOUBET, M. S. Estudos de estética. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1993.

MARX, K. & ENGELS, F. A ideologia alemã (Feuerbach). 6ª ed. Trad. de José Carlos Bruni & Marco Aurélio Nogueira. São Paulo: Hucitec, 1996

MEGID NETO, J. Tendências da pesquisa acadêmica sobre o ensino de ciências no nível fundamental. Tese de Doutorado. Campinas/SP: FE/UNICAMP, 1999.

MELLO, G. N. A pesquisa educacional no Brasil. Cadernos de pesquisa. n. 46, p. 62-72, ago. 1983.

MELLO, G. N. Pesquisa educacional, políticas governamentais e o ensino de 1º grau. Cadernos de Pesquisa, n. 53, p. 25-31, maio. 1985.

MORA, J. F. Dicionário de filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

MORIN, E. Ciência com consciência. Ed. revista e modificada pelo autor. – Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1996a.

MORIN, E. O problema epistemológico da complexidade. Mem Martins/Portugal: Europa-América, 1996b.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Col. Epistemologia e Sociedade. Lisboa: Astória, 1995a.

MORIN, E. Reencontro com Edgar Morin – Por uma reforma do pensamento. In PETRAGLIA, I.C. Edgar Morin: a educação e a complexidade do ser e do saber. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995b.

MORIN, E. O método: a natureza da natureza (Tomo I). Mem Martins/Portugal: Europa-América, 1987a.

MORIN, E. O método: a vida da vida (Tomo II) Mem Martins/Portugal: Europa-América, 1989.

MORIN, E. O método: o conhecimento do conecimento (Tomo III). Mem Martins/Portugal: Europa-América, 1987b.

MORIN, E. O método: as idéias: habitat, vida, costumes, organização (Tomo IV). Porto Alegre: Sulina, 1998.

MORIN, E. Articular os saberes.In ALVES, N. & GARCIA, R. L. O sentido da escola. Rio de Janeiro: DP & A, 1999.

MÜLLER, M. Epistemologia e Dialética. Cadernos de História e Filosofia da Ciência. Campinas: CLE/UNICAMP, suplemento 2, p. 5 – 30, 1981.

PIAGET, J.; BETH, W. E. & MAYS, W. Epistemologia genética e pesquisa psicológica. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 1978.

PIAGET, J. A epistemologia genética. Petrópolis, RJ: Vozes, 1971.

PIAGET, J. Psicologia e epistemologia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1978.

PIAGET, J. Psicologia e epistemologia. Lisboa: Edições Dom Quixote, 1991.

PIMENTA, S. G. Panorama atual da didática no quadro das ciências da educação: educação, pedagogia e didática. In PIMENTA, S. G. (coord.). Pedagogia, ciência da educação? São Paulo: Cortez, 1996.

POPPER, K. R. A lógica da investigação científica. In Coletânea de textos: os pensadores. Vol. 44, p. 263-409. São Paulo: Abril Cultural, 1975a.

POPPER, K. R. A lógica da pesquisa científica. Trad. Leonidas Hegenberg e Octanny Silveira da Motta. São Paulo: Cultrix, 1975b.

POPPER, K. R. Conjecturas e refutações. Trad. Sérgio Bath. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1982.

POSTMAN, N. Tecnopóplio: a rendição da cultura à tecnologia. Trad. Reinaldo Guarany. São Paulo: Nobel, 1994.

RAMOS LAMA, A. A pesquisa educacional e a concepção “kuhniana” da ciência. Tese (Doutorado em Educação). Campinas/SP: FE/ UNICAMP, 1998.

SANCHEZ GAMBOA, S. A. Análise epistemológica dos métodos na pesquisa educacional: um estudo sobre as dissertações do mestrado em educacação da UnB 1976-1981. Dissertação (Mestrado em Educação).Brasília: Faculdade de Educação – Universidade de Brasília, 1982.

SANCHEZ GAMBOA, S. A. Epistemologia da pesquisa em educação: estruturas lógicas e tendências metodológicas. Tese (Doutorado em Educação). Campinas/SP: FE/ UNICAMP, 1987.

SANCHEZ GAMBOA, S. A. Epistemologia da pesquisa em educação. Campinas, SP: Práxis, 1996.

SANCHEZ GAMBOA, S. A. Tendências epistemológicas: dos tecnicismos e outros “ismos” aos paradigmas científicos. In SANTOS FILHO, J. C. dos. & SANCHEZ GAMBOA, S. A. (org). Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. São Paulo: Cortez, 1995.

SILVA, R.V.de S. Pesquisa em Educação Física: determinações históricas e implicações epistemológicas. Tese (Doutorado em Educação). Campinas/SP: FE/ UNICAMP, 1997.

VIEIRA PINTO, A. Ciência e existência: problemas filosóficos da pesquisa científica. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

VON ZUBEN, N.A. Fenomenologia e existência: uma leitura de Merleau-Ponty. In Temas fundamentais de fenomenologia – Centro de Estudos Fenomenológicos de São Paulo. São Paulo: Moraes, 1984.

VON ZUBEN, N.A. A relevância da iniciação à pesquisa científica na universidade. In Pro-posições, Campinas/SP, vol. 6 nº 2 [17], 5-18, jun. 1995.

ZIMAN, J.M. Conhecimento público. Trad. Regina Regis Junqueira. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1979.

WARTOFSKY, M. Epistemology. In DEIGHTON, Lee C. (Ed.) The encyclopedia of education. Vol. 3. EUA: Crowell – Collier Educational Corporation, 1971.

Downloads

Publicado

2018-07-12

Como Citar

Lima, P. G. (2018). THE INDISSOCIATABILITY BETWEEN SCIENCE, EPISTEMOLOGY AND EDUCATIONAL RESEARCH. Ensaios Pedagógicos, 2(1), p.101–112. https://doi.org/10.14244/enp.v2i1.69

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)

> >>