EXPERIÊNCIA E DESAFIOS DA HIBRIDIZAÇÃO CURRICULAR

Implantação da Carga Horária EaD em Cursos Presenciais da Unimontes (2020-2025)

Authors

Keywords:

Educação a Distância, Ensino híbrido, Políticas públicas, Ensino Superior., Unimontes

Abstract

This is an institutional experience report on the implementation of the Distance Education (EaD) workload in face-to-face courses at the State University of Montes Claros (Unimontes), from 2020 to 2025, in light of Brazil's new digital education regulatory frameworks. The study aims to analyze the trajectory of implementation, consolidation, and institutionalization of this academic policy, based on Resolution CEPEx/Unimontes No. 214/2023, which established the Digital Education Program (PED) at the university. The research is descriptive, with a quantitative and documentary approach, based on administrative data related to the creation of 746 virtual classrooms in the Moodle Virtual Learning Environment during the analyzed period. The results show a 248% growth between 2020 and 2024, a predominance of undergraduate teacher training courses (Licenciaturas) (74.3%), consistent multicampi internalization, and 86% prevalence of regular offering. It is concluded that EaD has moved beyond an exclusively emergency nature, becoming a structuring institutional policy for face-to-face teaching, aligned with national regulatory frameworks and contemporary demands for curricular flexibility and pedagogical innovation.

Author Biography

Christine Martins de Matos, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Mestrado em Administração (FEAD/MG, 2013), Especialização em Tecnologias da Computação (UFMG, 2001), Graduação em Sistemas de Informação (Unimontes, 2000) e Aperfeiçoamento em Engenharia de Software (UFMG, 2008). Docente com mais de 20 anos de experiência na área de Sistemas de Informação e em Educação Digital. Atualmente é Diretora do Centro de Educação a Distância (CEAD) da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), onde também é Professora no Departamento de Ciências da Computação, com foco na subárea de Engenharia de Software. Possui expertise consolidada em Tecnologias da Informação (TI), atuando principalmente em: Engenharia de Software e Qualidade de Software, Gestão da Informação e Gestão Estratégica com TI, Tecnologias na Educação (EAD e Educação Digital) e Desenvolvimento e Projeto de Sistemas. Possui envolvimento em projetos de fronteira, como a aplicação de Inteligência Artificial Generativa na Recuperação de Rastreabilidade entre Artefatos de Software, o fomento à Inovação através do Circuito de Conhecimentos, e a promoção da Educação Inclusiva e Acessibilidade Digital. Foi Coordenadora de curso de graduação em Sistemas de Informação na Unimontes em diversos períodos e possui ampla experiência em pesquisa e extensão, incluindo temas como Mineração de Dados, Governança de TI e Tecnologias da Computação

Published

2025-12-18

How to Cite

Martins de Matos, C., Santana Aguiar, F. R., Vieira Silva Ivo, N., & Alves Silva, E. (2025). EXPERIÊNCIA E DESAFIOS DA HIBRIDIZAÇÃO CURRICULAR: Implantação da Carga Horária EaD em Cursos Presenciais da Unimontes (2020-2025) . Ensaios Pedagógicos, 9(3), p.1–28. Retrieved from https://ensaiospedagogicos.ufscar.br/index.php/ENP/article/view/461

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