PEDAGOGICAL PRACTICES FOR ETHNIC RACIAL VALUE

a multicultural educational proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/enp.v8i1.326

Keywords:

Ethnic studies, Pedagogical practice, Human rights, Multiculturalism

Abstract

The social responsibility of basic education schools in building anti-racist practices and valuing Afro-Brazilian culture meets the legal and pedagogical aspects associated with Law 10,639/2003. Considering this, the general objective of this article is to understand and organize possible didactic-pedagogical guidelines that can contribute to strengthening the Afro-Brazilian identity of children in elementary school 1. This is a qualitative research, of typically bibliographic exploratory nature, with studies on the legal, theoretical documents associated with ethnic and racial studies and proposing pedagogical actions, based on the foundations of multicultural education. The data presented allows us to affirm that the school has a fundamental role in building anti-racist practices and strengthening racial identity, to build a fairer society and value its own social culture.

Author Biographies

Ana Beatriz Silva da Rosa, Universidade Federal da Paraíba

Graduanda em terapia ocupacional pela Universidade Federal da Paraíba e graduanda em pedagogia pela Universidade Maurício de Nassau. Extensionista no projeto extensão “Atenção da Terapia Ocupacional à Criança com Trissomia 21”. Membro do PIVIC.

Polyana Rachel Lima de Almeida, UEPB

Licenciada em Geografia pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Licencianda em Pedagogia na UEPB. Especialização em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela UEPB/FURNE/UNIJPÊ. Atualmente suas pesquisas estão voltadas para as áreas de ensino e aprendizagem e educação inclusiva.

Santuza Mônica de França P. da Fonseca, FEDERAL UNIVERSITY OF PARAÍBA

Doutoranda em Educação/PUCRS; Mestra em Educação/PUCRS. Professora do Centro de Educação da UFPB. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Especial. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Questões Sociais na Escola PUCRS.

Published

2024-04-29

How to Cite

Rosa, A. B. S. da, Almeida, P. R. L. d, & Fonseca, S. M. de F. P. da . (2024). PEDAGOGICAL PRACTICES FOR ETHNIC RACIAL VALUE: a multicultural educational proposal. Ensaios Pedagógicos, 8(1), p.116–134. https://doi.org/10.14244/enp.v8i1.326

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.