THE LITERARY AESTHETICS IN THE POETRY OF DEAF NORTHEASTERN WOMEN
DOI:
https://doi.org/10.14244/enp.v8i3.380Keywords:
Poetry, Deaf women, Aesthetic elementsAbstract
This study aimed to analyze the aesthetic elements present in the literature developed by deaf women in the northeast region. Through a qualitative and exploratory approach, we analyzed literary works focusing on the theoretical-methodological foundations proposed by Sutton-Spence (2021). The corpus was composed of three poems by female authors from Paraíba that were presented in literary soirées shown on the YouTube, in reference to Northeastern Day. The works deal respectively with the resistance of the Northeastern people; the routine of country people amid the covid-19 pandemic; and the character Maria Bonita. In the analyses, we identified the predominant presence of visual and imagery elements, based on: classifiers, incorporations, non-manual elements, metaphors, aesthetic spatial structures, multiple perspectives, repetition, rhythm and rhyme. By disseminating these findings, we hope to broaden our understanding of the literary aesthetics of deaf female poets from the Northeast and promote greater visibility of deaf culture in the northeastern context, especially from the perspective of deaf women.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Hosana Gouveia Ramalho, Janaína Aguiar Peixoto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
AUTORIA
Entende-se como autor todo aquele que tenha efetivamente participado da concepção do estudo, do desenvolvimento da parte experimental, da análise e interpretação dos dados e da redação final. Recomenda-se não ultrapassar o número total de quatro autores. Caso a quantidade de autores seja maior do que essa, deve-se informar ao editor responsável o grau de participação de cada um. Em caso de dúvida sobre a compatibilidade entre o número de autores e os resultados apresentados, a Comissão Editorial reserva-se o direito de questionar as participações e de recusar a submissão se assim julgar pertinente.
Ao submeter um artigo para publicação em Ensaios Pedagógicos o autor concorda com os seguintes termos:
- O autor mantém os direitos sobre o artigo, mas a sua publicação na revista implica, automaticamente, a cessão integral e exclusiva dos direitos autorais para a primeira edição, sem pagamento.
- As ideias e opiniões expressas no artigo são de exclusiva responsabilidade do autor, não refletindo, necessariamente, as opiniões da Ensaios Pedagógicos.
- Após a primeira publicação, o autor tem autorização para assumir contratos adicionais, independentes da revista, para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), desde que feita a citação completa da mesma autoria e da publicação original.
- O autor de um artigo já publicado tem permissão e é estimulado a distribuir o seu trabalho online, sempre com as devidas citações da primeira edição.
RESPONSABILIDADE IDEOLÓGICA
Os artigos cuja autoria é identificada representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Ensaios Pedagógicos ou da Universidade Federal de São Carlos, Campus Sorocaba.