PROPOSTA DE DESENVOLVIMENTO DE JOGO DIGITAL PARA O ENSINO DE TRIGONOMETRIA COM BASE NAS ETNOMATEMÁTICAS DOS SERINGUEIROS AMAZÔNICOS

Authors

  • Antônia Lília Soares Pereira Instituto Federal do Tocantins
  • José Lauro Martins Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.14244/enp.v8i2.347

Keywords:

Design do jogo digital, Etnomatemática, Seringueiros Amazônicos

Abstract

The objective of this article is to present a theoretical-methodological proposal for educational digital game software for teaching Trigonometry based on the knowledge of traditional communities of Amazonian rubber tappers. This article consists of exploratory and descriptive research that focuses, through digital game design, on the culture of Amazonian rubber tappers, anchored in the characteristic bias of Ethnomathematics. As results, the Game Design Document, the planning and the pedagogical plan of the game are presented. It is concluded that the proposal made in this research can be used universally, in educational environments, as a teaching methodology and tool for learning Mathematics.

Author Biographies

Antônia Lília Soares Pereira, Instituto Federal do Tocantins

Doutorado em andamento pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM/REAMEC); mestra em Ensino em Ciências e Saúde (UFT). Mestrado em Ensino em Ciências e Saúde (UFT). Graduada em Licenciatura Plena em Matemática (UFAC). Professora de Matemática do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (IFTO), Palmas, TO, Brasil.

José Lauro Martins , Universidade Federal do Tocantins

Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal do Paraná (1992), mestrado em Ciência da Educação - Universidad Autónoma de Asunción (2005) e doutorado em Ciencia da Educação pela Universidade do Minho (2014). Professor adjunto da Universidade Federal do Tocantins, no curso de jornalismo e no Programa de Pós Graduação em Ensino em Ciências e Saúde (PPGECS/UFT), Palmas, TO, Brasil.

Published

2024-08-30

How to Cite

Soares Pereira, A. L., & Lauro Martins , J. . (2024). PROPOSTA DE DESENVOLVIMENTO DE JOGO DIGITAL PARA O ENSINO DE TRIGONOMETRIA COM BASE NAS ETNOMATEMÁTICAS DOS SERINGUEIROS AMAZÔNICOS. Ensaios Pedagógicos, 8(2), p.53–65. https://doi.org/10.14244/enp.v8i2.347