INEQUALITY OF ACCESS, TEACHING WORK AND THE FUTURE OF POST-PANDEMIC EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/enp.v5i1.258

Keywords:

desigualdade, trabalho docente, educação pós-pandêmica

Abstract

This work describes how the pandemic has amplified the difficulties of access to education, extending these conflicts to the teaching activity, and aims to highlight how it is essential that these aspects are taken to future discussions when thinking about post-education pandemic. The methodology used was bibliographic research and qualitative analysis of this research. The main sources sought will be articles published in digital media and platforms such as Scielo, Google Scholar, and related journals. The article searches were defined with a cutout between 2019 and 2021 so that the studies describing the reality of public education during the pandemic context could be achieved. In a complementary way, a quantitative approach was presented, exposing data, within these same periods, of research containing the expansive numbers of students outside the school and without access to education in this context, to present other aspects that reinforce the objective of this discussion.

Author Biography

Manoela Helena da Silva, Universidade de Brasília-UnB

Graduanda em Ciências Naturais pela Universidade de Brasília, campos FUP- Faculdade UnB Planaltina-DF.

References

REFERÊNCIAS BIBLIOGRAFICAS

AVELINO, W. F. .; MENDES, J. G. A realidade da educação brasileira a partir da Covid-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 2, n. 5, p. 56–62, 2020. DOI: 10.5281/zenodo.3759679. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/137. Acesso em: 4 out. 2021.

ÁVILA, Alynni L. Evasão escolar e pandemia: quanto pior, pior. UFRGS, Jornal da Universidade. 1 de abril. 2021. Disponível em: https://www.ufrgs.br/jornal/evasao-escolar-e-pandemia-quanto-pior-pior/. Acesso em: 30 de set. 2021

BERNARDINELI, Muriana ; ALMEIDA, CAMILA. A transgressão do direito fundamental à educação e os retrocessos no ensino consequência da covid 19: Desafios da educação no pós pandemia. Pensar Acadêmico, Manhuaçu, v. 18, n.5, p. 923-949, dezembro, número especial, 2020.

CANI, Josiane Brunetti; SANDRINI, Elizabete Gerlânia Caron; SOARES, Gilvan Mateus; SCALZER, Kamila. Educação e covid-19: a arte de reinventar a escola mediando a aprendizagem “prioritariamente” pelas TDIC. Revista IfesCiência, v. 6, Edição Especial, n. 1, 2020, p. 23-39. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/download/713/484. Acesso em: 17 nov. 2020

CARDOSO, Nilson S.; MENDONÇA, Sueli G. FORPIBID-RP E A POLITIZAÇÃO COMO ENFRENTAMENTO AO ENSINO REMOTO. Revista formação em movimentação. v. 2 n. 4 (2020): Pesquisas sobre formação de professores: diferentes olhares, múltiplas perspectivas. 21-09-2020. DOI: doi.org/10.38117/2675-181X.formov2020.v2i2n4.647-654. Acesso em: 13 dez. 2021. Disponível em: http://costalima.ufrrj.br/index.php/FORMOV/article/view/624

LOPES, Paulo Cesar de Almeida Barros. “A Covid-19, o retorno às aulas e o custo social do fechamento das escolas -o que pode ser feito?”Educação Pública, vol. 20, n.29, 2020.

MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital online. Revista UFG, 2020, v.20.

SALDANHA, Luís Cláudio. A experiência da linguagem nas teleaulas: limites e possibilidades do diálogo pedagógico em EaD. VIII CONGRESSO INTERNACIONAL DE TEORIA CRÍTICA: DESAFIOS NA ERA DIGITAL. Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP. De 10 a 14 de Setembro de 2012

SEEDF- Orientações à Rede Pública de Ensino para o registro das atividades pedagógicas não presenciais. Gerência de Supervisão da Rede Pública de Ensino. Julho, 2020. Acesso em: 11 de out 2021

SILVA, Fabrício Rodrigues da; SILVA, Adriana Alves. Ensino remoto e educação em tempos de pandemia do novo coronavírus no Brasil: aproximação crítica sobre os impactos no ensino-aprendizagem. Revista LABOR, Fortaleza, v. 2, n. 24, p. 87-109, jul./dez. 2020.

TREZZI, Clóvis. A educação pós-pandemia: uma análise a partir da desigualdade educacional. Dialogia, São Paulo, n. 37, p. 1-14, e18268, jan./abr. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5585/dialogia.n37.18268. Acesso em: 19 de nov 2021.

UNICEF, Fundo das Nações Unidas para a Infância- Cenário da Exclusão Escolar no Brasil-Um alerta sobre os impactos da pandemia da COVID-19 na Educação. Editora Cenpec Educação. Abril, 2021. Acesso em: 03 de out 2021.

Published

2022-09-12

How to Cite

Silva, M. H. da. (2022). INEQUALITY OF ACCESS, TEACHING WORK AND THE FUTURE OF POST-PANDEMIC EDUCATION. Ensaios Pedagógicos, 5(1), p.1–6. https://doi.org/10.14244/enp.v5i1.258