AINDA ESPORTE, QUE BOM! MAS SOB OUTRO OLHAR!

A TEMATIZAÇÃO DOS “ESPORTES ALTERNATIVOS” NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES/AS DE EDUCAÇÃO FÍSICA

Authors

  • Paula Viviane Chiés Universidade Estadual de Goiás - UEG
  • Alessandra Carvalho Leite Secretaria de Educação do Distrito Federal (SEDF)
  • Guilherme Souto Gomes Magri Escola Eleva Brasília

Keywords:

Alternative Sport, Thematization, Teacher training

Abstract

A data collection process was implemented with 25 students from a Physical Education Degree course in Brasília/DF, 22 students in the sample responded to two applications of semi-structured interviews and the experience of a game derived from American Football, as a guideline for the theme of “alternative sports”. The investigation included four other students from the aforementioned course, who had another role in the study (“student researchers”), taking on the conduction of all stages of the study together with the guiding research. At the end of the process, the participants' difficulty in projecting the possibilities of pedagogical development of American Football in schools was observed, even with the changes presented in the didactic situation experienced, linking obstacles relevant to the formal sport.

Author Biographies

Alessandra Carvalho Leite, Secretaria de Educação do Distrito Federal (SEDF)

Graduada em Educação Física, pós-graduada em Psicomotricidade e Educação Inclusiva(UniBF), professora da Secretaria de Educação do Distrito Federal e membra do Grupo de Estudos Socioculturais e Pesquisa em Educação Física (GESPEF) da Universidade Estadual de Goiás - UEG.

Guilherme Souto Gomes Magri, Escola Eleva Brasília

Graduado em Educação Física e Especialista em Educação. Professor na Escola Eleva Brasília - DF. Membro do Grupo de Estudos Socioculturais e Pesquisa em Educação Física (GESPEF), da Universidade Estadual de Goiás - UEG.

Published

2024-04-29

How to Cite

Chiés, P. V., Carvalho Leite, A. ., & Souto Gomes Magri, G. . (2024). AINDA ESPORTE, QUE BOM! MAS SOB OUTRO OLHAR! : A TEMATIZAÇÃO DOS “ESPORTES ALTERNATIVOS” NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES/AS DE EDUCAÇÃO FÍSICA . Ensaios Pedagógicos, 8(1), p.35–44. Retrieved from https://ensaiospedagogicos.ufscar.br/index.php/ENP/article/view/310