PUBLIC POLICIES FOR MEDIUM-LEVEL TECHNICAL PROFESSIONAL EDUCATION IN BRAZIL: WHERE DO YOU WALK?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/enp.v5i3.224

Keywords:

Public policy, Professional education, Technical education

Abstract

This article deals with public policies and some challenges of technical vocational education at the middle level today. It also analyzes the issue of the welfare state so desired by Brazilian citizens and considers federalism and the collaboration regime for a better understanding of the construction of public policies. It speaks of the Education Guidelines and Bases Act of 1996 and analyzes the fulfillment of goals 10 and 11 of the current PNE (2014-2024) in order to deepen the discussions regarding the paths of public policies for the secondary technical vocational education in Brazil, considering education as a social right. It ends by showing how the goals 10 and 11 proposed in the PNE are far from being achieved, with great urgency in the implementation of effective public policies aimed at technical professional education in our country.

Author Biography

Viviane Patrícia Marques Carvalho, UNICAMP - Universidade Estadual de Campinas

VIVIANE PATRÍCIA MARQUES CARVALHO

ADVOGADA, PROFESSORA E ALUNA ESPECIAL DA UNICAMP-JULHO/2020 - CAMPINAS/SP

References

ABRUCIO, Fernando Luiz “A dinâmica federativa da educação brasileira: diagnóstico e propostas de aperfeiçoamento” In OLIVEIRA, Romualdo Portela de e Santana WAGNER (orgs.) Educação e federalismo no Brasil: combater as desigualdades, garantir a diversidade Brasília: UNESCO, 2010 link: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001873/187336por.pdf Acesso em 11 Julho de 2020.

ARAÚJO, Gilda Cardoso de “Federalismo cooperativo e arranjos de desenvolvimento da educação: o atalho silencioso do empresariado na definição e regulamentação do regime de colaboração” In Revista Brasileira de Política e Administração da Educação v.28, n.2, p.515-531 mai/ago. 2012.

ASSIS, A.E.S.Q. Capítulo I. In: Direito à Educação e Diálogo entre Poderes. Tese de Doutorado, FE UNICAMP, 2012.

AZEVEDO, J. M. L. DE. A educação como política pública. Campinas, São Paulo; Autores Associados; 1997

BALL, Stephen “Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico-social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e pesquisa em política educacional” In BALL, Stephen e MAINARDES Políticas Educacionais: questões e dilemas, São Paulo, Cortez, 2011.

BRASIL, Constituição da República do Brasil de 05 de outubro de 1988.

BRASIL, Lei 9.394. “Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional” de 20.12.96. In Diário Oficial da União. Ano CXXXIV, nº248, 23.12.96, pp.27.833-27.841.

BRASIL, Lei 9.424/96. Estabelece a criação do Fundo de Desenvolvimento do Ensino Fundamental e Valorização do Magistério.

BRASIL Plano Decenal De Educação Para Todos Brasília/MEC, 1993, disponível em http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me001523.pdf Acesso em 11 Julho de 2020.

ASIL, Plano de Desenvolvimento da Educação Brasília, s/d, Disponível http://portal.mec.gov.br/index.php?option=content&task=view&id=593&Itemid=910&sistemas=1. Acesso em 11 Julho 2020.

BRASIL, Lei 13005, de 25 junho de 2014, aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências.

BRUNO, Lúcia “Poder e administração no capitalismo contemporâneo” in OLIVEIRA, Dalila Andrade (org.) Gestão Democrática da Educação: desafios contemporâneos Petrópolis, RJ: Vozes, p.15-45, 1997.

COOMBS, Philips H. “O que é planejamento educacional” In Cadernos de Pesquisa CEBRAP, Nº 4, 1975

DINIZ, Eli. Desenvolvimento e Estado desenvolvimentista: tensões e desafios da construção de um novo modelo para o Brasil do século XXI. Rev. Sociol. Polit., Curitiba , v. 21, n. 47, p. 9-20, set. 2013 . Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782013000300002&lng=pt&nrm=iso Acesso em 11 Julho 2020.

DRAIBE, S. M. (1989) "O 'Welfare State' no Brasil: Características e Perspectivas" in Ciências Sociais Hoje São Paulo, Vértice.

DROR, YEHEZKEL A capacidade para governar; informe do clube de Roma São Paulo Fundap, 1999 (ISBN 85-7285-075-9).

FAGNANI, Eduardo “Política social e pactos conservadores no Brasil: 1964/92. In Economia e Sociedade. Campinas, n. 8, p. 183-238),jun. 1997.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Miniaurélio Século XXI: O minidicionário da língua portuguesa. 5ª ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2004.

FREY, Klaus. Políticas públicas: um debate conceitual e reflexões referentes à prática da análise de políticas públicas no Brasil. Planejamento e Políticas Públicas: PPP, Brasil, n. 21, p.211-259, jun. 2000. Semestral. Disponível em: <http://desafios2.ipea.gov.br/ppp/index.php/PPP/article/viewFile/89/158>. Acesso em: 11 de Julho de 2020.

INEP/MEC – Relatório do 3º ciclo de monitoramento das metas do Plano Nacional de Educação (PNE) – 2020. Disponível em de http://portal.inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/6935276 Acesso em 11 de Julho de 2020.

MATUS, Carlos O líder sem estado-maior São Paulo, Fundap, 2000

MOVIMENTO PELA BASE. Desafios e possibilidades para o desenvolvimento estratégico da educação profissional técnica no Brasil e sua articulação com o Ensino Médio. Disponível em: http://movimentopelabase.org.br/wp-content/uploads/2019/06/EnsinoProfissionalTecnico_Movimentopelabase_Digital.pdf

NEWMAN, Janet; CLARKE, John. Gerencialismo. Educ. Real., Porto Alegre , v. 37, n. 2, p. 353 -381, ago. 2012. Disponível em: https://goo.gl/grb6my Acesso em 11 Julho 2020.

OFFE, C., “Sistema educacional, sistema ocupacional e política da educação – Contribuição à determinação das funções sociais do sistema educacional” In Educação e Sociedade, São Paulo, Vertice, CEDES, n. 35, abril/90.

OLIVEIRA, Cleiton de; GANZELI, Pedro. Relações intergovernamentais na educação: fundos, convênios, consórcios públicos e arranjos de desenvolvimento da educação. Educ. Soc., Campinas, v. 34, n. 125, dez. 2013 . Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v34n125/02.pdf Acesso em 11 Julho 2020.

PEREIRA, Luiz Carlos Bresser e SPINK, Peter Kevin (orgs) Reforma do Estado e administração pública gerencial 3ª edição, Rio de Janeiro: Editora FGV, 1999.

REICH, Robert. Supercapitalismo – como o capitalismo tem transformado os negócios, a democracia e o cotidiano. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008, pp. 134-170 (Capítulo 4 - A democracia acabrunhada).

SAVIANI, Demerval. Sistemas de ensino e planos de educação: o âmbito dos municípios. Educ. Soc., dez. 1999, vol.20, no. 69, p. 119-136. ISSN 0101-7330

TESTA, Mario Pensar em Saúde Porto Alegre: Artes Médicas, 1992, (cap. Tendências em Planejamento).

Published

2022-09-15

How to Cite

Carvalho, V. P. M. (2022). PUBLIC POLICIES FOR MEDIUM-LEVEL TECHNICAL PROFESSIONAL EDUCATION IN BRAZIL: WHERE DO YOU WALK?. Ensaios Pedagógicos, 5(3), p.1–11. https://doi.org/10.14244/enp.v5i3.224